Loyal FOLLOWERS not FLOWERS!

Sunday, June 26, 2011

Menu Fer Today!

Well, hi everyone.. (da mcm formal sgt la plak).. oke2, here we go...

da 2 hari aku teringin nak makan daging black paper.. hari ni aku bangun je, nmpk mama da kua kan daging out from freezer.. (dalam hati melonjak riang, akhirnya dpt mkn black paper daging..)

suddenly, nenek kua dari bilik mama and said "Nie, mama ko sakit, badan dia pnas" (alamak, cmne nk mkn black paper daging ni, mcm kene masak sndri je nih )

aku ni pelik sikit, nk kata x pndai masak, boleh la masak mcm2 gak.. nak kata tak pndai masak, hbes sape yg wat dapur berasap?? HAHA.. tp yg PELIK sikit sal aku, aku x berapa nk mahir la nk masak mknan yg aku suke mkn.. i can cook spagheti, dishes that others like, but my fav, i cant.. ( i noe im weird, how can i cant cook what i like to eat)

so, aku pon g dapur.. maka.......... da mcm perang at dapur tuh, bunyi ketang sane, keting sini

there 2 dishes i have to cook, 1st, DAGING BLACK PAPER and 2nd , IKAN BAKOR!!

aku pon, memulakan operasi.. dgn memotong daging... yeah, raw meat...

daging sgt berbau daging u noe.. da la beso gedabak, nk buang lemak, then slice into small pieces


then, kite goreng half cook... (daging yg dipilih adlh daging btg pinang.. so, dye lembut sikit, no need nk ketuk2, rbus2 or segala jnis usaha utk melembutkn daging... but, mahal sikit la kn..) .. ceh, aku ckp da mcm chef da.. HEHEHE

selepas goreng half cook, this is how it gonna look like..

sorry, gelap sikit.. coz x psang lmpu.. hehe


selepas itu, hiris BAWANG BESAR, HALIA and BAWANG PUTIH... pmasuk dalam lesung batuk and mulakan excercise tangan!! hahaha, haaa... ape lg, tumbuk la bahan2 tuh, tumbuk kasi lumat kak kiah oiii !! HEHE..

had kighri tuh, lesung batu.. besar cikit dr lesung pipit..kalau nk lepas kn geram, leh main tumbuk2 (like i always did)



and itu, bawang putih and halia... itu la rupe asal dorg.. jpg hbes kene tumbuk dgn aku..(salahkn lesung batu)


then, masak le... and hasilnya !! (alamk, gmba corrupted, xleh nk upload, sorry guys... ha, jgn lupe plak letak black paper and kicap sikit.. kang tak jadi plak.. hehe~~ yg paling penting, bahan utama, ialah, KASIH SAYANG.. i did it with little bit of love.. harhar...


resepi kedua senang je, ikan bakar... bersihkan ikan, gaul dgn GARAM, PERASA, and serbuk KUNYIT... then BAKAR.. like this...
siannn ikan tuh, jpg msuk perut aku


lastly, sediakn pencicah ikan... its either, asam or kicap!! mana2 pon SEDAP!!!
mne la x gemok duk umah... aiyoyo

oh ya, lupa... krdit to PANPAN sbb da tlong aku at dapur... hehe !!
Kalau SUKE, tekan la LIKE ye ^^ by: eRnyHaYati

No comments:

Post a Comment

A thought??